“Foro Erelgune”tik gaur egun
eztabaidan dagoen auziarekin erlazionaturik dagoenari begira txosten hau
aurkezten dizuegu:
1.
Erlijioaren gertaerak duen garrantzia
pertsonaren, gizartearen eta kulturaren eraikuntzan.
2.
Analfabetismo
erlijiosoaren gorakada eta bere ondorioak.
3.
Gaurko gizartearen balore falta edo erlatisbismo
morala.
4.
Hezkuntza integralaren ildotik, Erlijioaren
Irakasgaiaren ekarpenak eskolan.
1- Erlijioaren gertaerak duen garrantzia
pertsonaren, gizartearen eta kulturaren eraikuntzan.
Erlijioa expresio kultural bat da. Sei mila
miloi persona gutxigora behera erlijiio batengan sinesdun agertzen dute bere
burua, nahiz eta atxekimendu maila
anitza izan. Antropologia kulturalak gizakiaren ezaugarriak ikertzen dituenean,
hizkuntza, portaera espresioak, arauak, kudeaketa, cultura eta erlijio
sistemekin … topo egiten du
Pertsona bat talde erlijioso patetan sartzen
denean, gizartearen barruan, berarekin
identifikatzen uzten dion, bere
tokia aurkitzen du, era batean edo bestean, eguneroko bizitzan eragina duen
ekintzekin zerikusia duen munduan egoteko era bat.
Erlijioak ikur eta sinbola asko ditu herri
baten izaera eta kalitatea isladatzen dutenak, bere moral eta estetika erak,
kosmobisioa, errealitatea nabaritzekoa eta gauzen ordena ulrtzekoa.
Pertsona bakoitzaren karakterra nahiz eta beti
kontserbatu, erlijioen edo erlijioaren funtsiotik ezin dugu kendu
hirritartasuna erakitzea, ze, cultura eta politikoarekin batera eraikitzen eta
bereraikitzen dute gizartea definitzen duen gunea.
Erlijio gertaera gizarteratzeko bide bat da.
Etika –unibertsala- eta konzientzi morala, erlijio bakoitzarena,
hiritartasunaren formakuntzaren elementu osagarriak dira.
Ez da baikorra erlijioa hirartasunaren
eraikuntzanren sistema guztietan parte
hartzen duen elementu bat bezala kontutan ez izatea eta Estatua eta bera
osatzen duten instituzioekin erlazioa bat izatetik baztertzea.
Batzuetan gatazka “erlijiosak” deiturikoak
gertatzen dira, ez garenak kapazak mozorroa kentzeko erlijiaro buruz daukagun
ezgakintazun orokarra medio delarik, Ezjakintasun horrengatik, ez dakigu nola
esan argitasunez Jaikoaren izenean erahiltzen dutenak direla gutxien errepresentatzen gaituztena,
konkretuki erlijioek duten jatorrena eta etika unibertsalarekin bat egiten
duena, ez hiltzearena.
2-
Analfabetismo erlijiosoaren gorakada
eta bere ondorioak.
Ensteinen hitzetan: “Zientzia erlijiorik gabe
erren dago eta erlijioa zientziarik gabe itsu”.
Argi dago gure gizartean erlijioari buruzko
ezjakintasuna goraka doala, eta ez bakarrik arte historiaren irakaslegoak uste
duelako errelatu biblikoak eta mitología klasikoa ezagut ezkero artearen
historiako oinarrizko margo jakin batzuk interprtatzeko aukera gehiago daudela.
Nahiz eta egoera hau haundetzen dutenak egon badauden, izan daiteke egoerak ez
izatea hainbesteko garrantzia. Ezjakintasun erlijiosoak bakarrik margo bat interpretatzen ez dakigunean
kexkatzen gaitu, gaur egun interpretazio horri bat bateko erantzuna emateko
aukera dagoenean edozein medio digital poltsikoan dugunean?
Garrantzitsuena ezjakintasun erlijiosoari
begira oinarrizko bi aspektu ditu, eta barnean prejuizioak dira: erlijioa
zientziaren aurka dago, Jesusen Jainkoa ez da seme galduarena, Ala ez da
errukiarena eta jerarkia erlijiosoak bere jainkoaren izenean hil dute,…. Ez
dago zalantzarik laicista militante zati bat, ez laikoa, harresi hauek
mantentzen laguntzen duela eta baita ere, batzuetan, erlijioso instatantzia
batuzk laguntzen dutela aldaketak ez emateko. Horregatik, eskola laicista eredu
batean ere erlijioen ezagupenak tokia izan behar dute eremu kultural eta
zibikoetatik, eremu guztietan konpetentea izan nahi badu eskolak behintzat.
Gaur egun mundo osoan kexka handia dago
fundamentalismo erlijioso bati lotuta, biolentza erabiltzen duena bere
jainkoaren izenean eta giza eskubide jakin batzuei erasotzea justifikatzen duena testu jakin
batzuk, Bibliakoak edo Koranekoak,
hitzez hitz interpretatuz.
Oinarrizko arazoa ikaslegoak erlijio ereduei
buruzko formakuntzarik ez izatean datza. Ikaslegoak, Kazetariak eta dibulgatzaileak
ere, katedra ezartzeko moduan hitz egiten dute arazo hauei buruz. Honek
adierazten digu gure gizartean dagoen ezjakintasun erlijiosoa. Hau da,
unibertsitateetan eta eskoletan gertaera erlijiosoa ikastea onuragarria delako
egoera berbideratu behar dela. “Zientzia erlijiorik gabe erren dago eta
erlijioa zientziarik gabe itsu”.
Badaude ezjakintasun erlijiosoa balore falta
edo erlatibismo moralaren atzen dagoela diotenak, baina ezin ditugu banandu
baloreen ausentzia eta gure gizarteko etika falta. Eskutik doaz.
3- Gaurko gizartearen balore falta edo
erlatisbismo morala.
Norberaren gizarteratze
solidarioa eta subjetuaren eraikuntzarako beharrezkoak diren ildo moralen
deuseztapen bat dagoena esan daiteke gure XXI. Mende honetan? Kulturak idealak proposatzen
ditu, printzipioak, baloreak eta helburuak eremu politiko eta ekonomiko, eta
historiako momentu jakin batentzako. Printzipio eta balore multzo hanek
gizakiongan era sakon batetan sartzen da, ez kanpo eraginez baizik subeju
berberareb izaeraren berezkoa baizik. Ildo moralak, etikaren indarra,
pentsaezinak dira cultura jakin baten proposamenik gabe, zer subjetuen arteko
lotura eta erlazioak ordenatzen dituzten arauak dira eta gizarte konkretu baten ereduarenganako
adaptazioa errazten dutenak.
Egun, kapitalismo neoliberalak,
gehien bat konpetitiboa, erlijioak baztertzen ditu kode moral alternatiboak
eman gabe, larruazaleko moraleko, praktika erabiltzaileko moral inpostatua ezarriz, asertibitatea, konpetitibotasuna,
egoismoa, indibidualismoa, gehinahia, arrakasta eta denborra
laburrezkoaberastasunak aldeketarako balioak izanik aldaketarako onartuak.
Gaur egungo gizarte
individualista, heodonikoa, narcisista eta erabiltzaileak sortzen ari den
gizabanakakoak halako izaeraren
arintasunarekin, non izan dezakete hiritar
zintzoak zinikoki eta bide batez ekintza inmoral eta baita ere
ilegaletan erori errudun sentitzeko beharrik gabe eta inolako egonezinik izan
gabe, Lipovetsky dioenez. Honek, gaur egungo gizakiarengan hutsune handi bat
sortzen du.
Gizarteak hezkuntza sistemaren
eta komunikabideen bitartez errealitate
honi erantzuna eman behar dio.
4- Hezkuntza integralaren ildotik, Erlijioaren
Irakasgaiaren ekarpenak eskolan.
Estatu demokratiko eta anitza
eraiketzerakoan, oinarrizko bezala agertu behar dira berdintasun eta askatasun
erlijioso eskubideak, eta erlijio ezberdinen ezagutzaren formakuntza bere
gizasemeentzako.
Europan, gai honi aurre egiteko
sistema ezberdinak daude, baina
Ingalaterran jarriko ditugu begiak. Herrialde honetan beharrezkoa ikusten
da hezkuntzak eremu espirituala, morala, kulturala, mentala eta
fisikoa hedatu behar dituela bere ikasleetan bai eskolatik eta bai gizartetik.
Lerro hau indartua izan da Howard
Gardnerrek inteligentzia anitzak kontzeptua balorean jarri zuenean. Ukatu egin
zuen inteligentzia trebetasun kognitiboetara bakarrik laburtzea: momorizazioa,
analisia, erlazioa, arazoen konponbide edo informazioaren kudeaketa bakarrik.
Kontextu honetan, sartu behar da krisian
bakarrik erlijioaren irakaskutza doktrinalarena. Inteligentzia anitzaren
eredu berri honek: pertsonatartekotasuna, barnekotasuna, logiko-matematikoa,
hizkuntzarena, espaziala, gorputzarena, musikala eta baita askenengoa,
naturalista. 1999. Urtean bere liburua: inteligentzi Erreformulatuan,
bederatzigarren inteligentziaren existentzia dagoela antzematen digu,
espiritual aedo existentzia izenekoa.
Hau persona batzuengan agertzen da eta azken errealitateak, heriotza,
bizitza eta zentzuari buruzko galdelak egin eta baliostatzeko gaitasunarengatik
nabaritzen ditugu. Baina, Gadnerrek ez du bere eruduan sartzen, berpizten ari
diren Estatu Batuetako eremu zientifikoetan integrismo erligiosoek nola erabiliko dutenaren kexkarekin edo.
Ikerketan jarraitzen dute ala ere.
Ikerketan jarraitzen duten eta
Carmen Pellicer-en iritziz inteligentzia espiritualean zortzi ezaugarri
agertzen dira: malgutasuna izateko gaitasuna; Barnerakuntza eta norbere
ezagutzan maila handia; mina eta saminari aurre egiteko eta haratago eramateko
gaitasuna; sufrimenduarekin ikastekoa; bisio eta bolareetan inspiratzeko;
gauzen arteko erlazioak ikusteko tendentzia: hosistikoak izateko; besteei mina
eragiteko ukapena; norberaren ekintzak kuestionatzeko eta oinarrizko
erantzuanak izateko nahia; konbentzioen aurrean norberaren ideiekin koherenteak
izateko gaitasuna, momentukoak eta eremu honetan askeak izanik.
Ikerketa honen ondorioz,
Hezkuntzaren azken helbur integralak ezin du Hezkuntzaren sistematik ez
hezkuntza legeetatik at utzi konpetentzi espiritualaren hedapena eta lantzea.
Carlos Garcia de Andoin.en
ikuspuntuarekin ados gaude, nork esaten digun azken hamarkadan Espainaian eman
diren hezkuntza eztabaidek erlijioaren hezkuntza Hezkuntzaren Legean akordio
azberdikin erlazionatuta dagoen nazioarteko agiduekin lotu dutela. Kontua ez da
alordio hoien aurka joatea, baina nai pentsatu eta onartu zen den tokia eta
ikuspuntua erlijioen irakaspenarena hezkuntza sisteman gizarte demokratiko
batean, paradigma pedagogiko berriak kontutan izanik.
Hezkuntzari buruzko Nazioarteko
Aldarrikapenak hezkuntzaren helburu bezala hau jartzen dute: “giza nortasunaren
hedapen osoa”. Artikulu honekina ados Finlandian edo Erresuma Batuan bezala,
dimentsio espirituala eta erligiosoa, etika bezala, giza nortasunaren hedapen
osoan sartzeak dira eta horregatik, hezkuntzaren beharrezko helbururak, ez
bakarrik konfesionalean, baita ere publikan.
Europan, hezkuntzako edozein
ereduan, irakasgaia bermatzen da eta kontzientzia askatasuna errespetatzen da.
Horretarako kurrikulumean sartzen da eta
erlijioaren ikasketak hezkuntzako gaiak, eredu multikonfesionalak dira
gehien bat, eta erlijioaren irakaskuntza beste irakaskuntzak bezala sartzen da
hezkuntza buruzagien zuzendarita eta ikuskapenaren menpe.
HORREGATIK…
Konpetentzietan oinarritutako
hezkuntza eredu baten ezartzearen nagusitasuna eusopa mailan, aukera da,
konpetentzia espiritualaren sartzearen erreibinkapenarekin, innobatu, hitarren
eskaera berriekin ados, erlijioaren irakasgai zaharra.
Horrela bada, getoa egiteko
arriskua duen defentsan atrintxeratu
beharrean edo lazismo baztertzaile eta probatizatzailearen ikurra astindu
beharren, ordua da era proaktiboan jartzea, aintzinako gerrak utzi eta eskoan
duen tokiarei buruzko itun berrirantz ibiltzea irakasgai akonfesionala, non
izaera kultural eta zibikoa sartzen diren.
Itun bat nolako bidean da
posible? Erlijioaren irakaskuntzren normalizazioan, orientsio kulturala eta ez
doktrinala, onartuz hezkuntza agintedunak bere lana kontu honetan.
FORO ERELGUNE
erelgune@yahoo.es
No hay comentarios:
Publicar un comentario